neděle 21. května 2017

Konejšící playlist

 Je to už docela doba, co jsem napsal poslední článek, nebo možná ne, a jen mi to tak připadá. Každopádně mám teď tak trochu zmatek v hlavě, neutříděné myšlenky, a nejsem kvůli tomu schopný napsat souvislý smysluplný článek, ale přesto sem chci něco nahrát (ale ne báseň, protože ta byla minule) a tak jsem si řekl, že vytvořím nový playlist, protože to dělám rád a protože to zní jako dobrý nápad. Téma tohoto playlistu bude konejšivá nálada. Mám rád slovo konejšící. Poprvé jsem se ho naučil (a nejspíš ho tam i prvně slyšel) z jednoho filmu, který jsme jako děti sledovali se sestrou, myslím, že se to jmenovalo "Tajemství modrých sov", nebo tak nějak. Ten film jsem miloval, a myslím, že si ho ve vzpomínkách poněkud idealizuji, ale to nevadí. Hlavní příběhová linka byla krásná a originální. Bylo to o modrých sovách, které ve svých křídlech ukrývaly prach, který dokázal vyléčit jakékoli zranění. Jenomže svět se ochladil a sovy zmrzly a zemřely.  Hlavní hrdinka se je pokoušela najít, protože věřila, že dokáží přivézt rodiče její kamarádky zpět k životu, nebo jí alespoň pomoci opět chodit. Nakonec sovy nenašla, ale dostala sněžítko s konejšícími sovami, které alespoň uleví od smutku. (a jedna z těch zmrzlých sov ožila!)
      (Teď jsem se díval na ČSFD na hodnocení toho filmu a je hrozně nizoučké, ale to je jedno. Všiml jsem si, že určitým lidem dělá hrozně dobře cokoli shazovat. Opravdu si nemyslím, že to byl tak špatný film, byla to prostě pohádka pro děti, no.) I kdyby to nebylo k ničemu jinému, alespoň mi z toho filmu zbylo to slovo, "konejšící", a hezká vzpomínka. A to je důležitější než obecný názor komunity filmových fanoušků.
       Proč vlastně vytvářím konejšící playlist, jaký je k tomu důvod? Inu, možná proto, že se potřebuju trochu zklidnit, zastavit se a nadechnout. Nechat se utěšit. Myslím, že je to věc, kterou každý z nás jednou za čas potřebuje. Doufám, že pokud jste právě smutní nebo rozhození nebo se stalo něco nehezkého a vy se nemůžete pohnout dál, tyto písničky vás ukonejší tak jako mě. A bude vám líp.

      (pokud přemýšlíte, co je to za fotku, tak jsou to křídla jednoho anděla z hřbitova v Chýnově)

 
"Snow" - Lisa Hannigan 
Heading from city to sea/One facing east/One looking westerly/We would never come back again

Akustická verze písně "Snow" z posledního alba Lisy Hannigan. Vím, že jsem už ji do jednoho playlistu zahrnul, ale snad mi to odpustíte, protože je to snad ta nejvíc konejšící písnička, jakou znám. Lisa fungovala sedm let jako člen kapely a doprovodný hlas na většině písní Damiena Rice, (pokud ho neznáte, jeden z nejznámějších irských zpěváků) který rád uvádí, že to byla jeho velká láska, nicméně po těch sedmi letech jí řekl, že mu už nemá co nabídnout, jak po hudební tak po osobní stránce, a vyhodil ji. Ještě že to Lisu Hannigan nezlomilo a pomohlo jí to rozvinout svůj vlastní talent, místo aby přiživovala talent někoho jiného. 

 "Something From Nothing" - Aura Dione
If I could give you something from empty space/I would use my voice to put a smile on your face/Making something from nothing is what I do/And I will give it to you

Dánskou zpěvačku Auru Dione znám a poslouchám už velmi dlouho (tento pátek vydala nové album, třeba se dostanu k tomu, abych na něj napsal recenzi) a píseň "Something From Nothing" je jednou z mých nejoblíbenějších. Vždy mi přišla nesmírně dojemná a milá. Pokud máte to štěstí a ve vašem okolí je někdo, kdo dokáže "vytvářet něco z ničeho", pak si toho važte. Je to velmi vzácná a pozoruhodná dovednost. Jsem moc rád, že můžu říct, že mám kolem sebe několik takových lidí.


 "Blush" - Wolf Alice 
Curse the things that made me sad for so long/It hurts to think that they can still go on/
I am happy now/Are you happy now?

"Blush" od skupiny Wolf Alice je jaksi podivně hypnotická. Vždycky byla jednou z mých oblíbených, protože narozdíl od zbytku jejich materiálu je opravdu klidná, ale určitě ne nudná, ke konci dokonce zajímavě graduje. Když jsem ji teď po nějaké době zase poslouchal, všiml jsem si věcí v textu, které jsem tam nikdy předtím neviděl. Cítím z té písničky takový hořkosladký nádech, jako zázvorový čaj.


 "Happy" - Marina and the Diamonds
It felt so sweet/It felt so strong/It made me feel like/I belonged/And all the sadness inside me/Melted away/Like I was free

I když se tato písnička jmenuje "Happy", je to dost možná Marinina nejsmutnější. Nebo mi tak alespoň připadá. Ano, jistě, je v ní naděje a jakási nová cesta, a právě proto ji sem dávám, do konejšícího playlistu. Ale je to i píseň o smutku, zoufalství, ztrátě a beznaději. A i když v ní Marina nakonec nachází štěstí, není zcela jasné, jestli je to opravdové štěstí a jestli to bude stačit.


"Prepare To Fall" - Amy Macdonald
Hold my hand if you want to be there/When I'm falling down/Call my name, call my name/
Before I hit the ground

Aneb pokud vždy počítáte s tou nejhorší možností, nezlomí vás, až přijde. Inspiraci pro tuto píseň našla Amy ve slovech své matky, která se ji vždy snažila připravit na možnost, že věci nevyjdou tak, jak by měly. Je to krásná pomalá balada. Amy Macdonald si obvykle vybírá pro své písně veselá a optimistická témata, ale když se občas trochu zklidní a zabrousí do melancholičtějších vod, vznikají z toho obvykle takovéto vzácné klenoty.


"Wallflower" - Agnes Obel 

"Wallflower" od dánské umělkyně Agnes Obel je instrumentální skladba z jejího prvního alba. Tyto bezeslovné skladby, kterými prokládá své písně, patřily vždycky k mým nejoblíbenějším. Líbí se mi, jak Agnes obel balancuje na hraně vážné a populární hudby. Její poslední album, které vyšlo minulý rok, bylo na mě trochu moc elektronické a experimentální. Nejspíš mám raději její tradičnejší styl. Skladbu sem přidávám tak trochu i kvůli názvu, protože Wallflower znamená v angličtině: "Stydlivá nebo z kolektivu vyloučená osoba na večírku nebo plese, bez partnera." (viděli jste film "Perks Of Being A Wallflower"?)


"Better" - Rhodes
My heart wasn't there/But it is now/No, I didn't care/But I do now

"Better" ze zatím jediného alba zpěváka Davida Rhodese, "Wishes", je krásná píseň, narozdíl od zbytku alba až nezvykle optimistická. Někteří hudební kritici to považovali za negativum, protože se příliš vyčleňuje z celku, mě to nikdy nevadilo, naopak mi ta změna přišla příjemná. Vždy si můžeme říkat, že bude lépe, a skoro vždycky tomu tak opravdu bude. 


 "The Light" - Regina Spektor 
I know the morning is wiser than the nighttime/I know there's nothing wrong, I shouldn't feel so down

O "The Light" od Reginy Spektor už jsem tu tady taky jednou psal (konkrétně v recenzi jejího posledního alba) ale v tomto playlistu má své jasné místo, protože mi přijde, že je to opravdu konejšící píseň. Jakoby říkala: "Všechno bude v pořádku." (ale nemyslela to úplně upřímně, snaží se vás jen uklidnit a utěšit) 


"Wonderful Life" - Hurts  
 But there's something in the air/They share a look in silence and everything is understood/
Susie grabs her man and puts a grip on his hand/ As the rain puts a tear in his eye

Zabralo mi to několik let, než jsem si plně uvědomil, o čem tato písnička vlastně je. Vypráví docela konkrétní příběh o ženě Susie, která potká muže, jenž se chystá ukončit svůj život, zamiluje se do něj a snaží se ho přesvědčit, aby to nedělal, protože život je přece úžasný. Mám rád písničky s konkrétnějšími texty, bývají obvykle mnohem zajímavější než většina abstraktních, a navíc se vždy odvděčí pozornému posluchači. 


"Carry On" - Coeur de Pirate 
And carry on, just cross the waters, I'll be okay/'Cause I've been loved, I've been loved enough today

Rozhodl jsem se zakončit tento playlist akustickou verzí písně "Carry On" od Coeur de Pirate (Beatrice Martin). Její text je povzbudivý, říká nám, že musíme pokračovat a jít dál, ať se děje cokoli. A je to pravda. Musíme.

Žádné komentáře:

Okomentovat