pátek 25. srpna 2017

Playlist pro snílky

Pojďme se chvíli zastavit ve svých myšlenkových pochodech a činnostech a najděme si chvilku času na ocenění slova snílek. Je to krásné slovo, nemyslíte? Jeho anglická obdoba "Dreamer" má taky něco do sebe, ovšem německé "Träumer" ve mě spíš vyvolává traumata. Japonsky se snílek řekne "Musouka" (pokud můžu věřit internetu). Tento pojem označuje člověka s hlavou v oblacích, odtrženého od reality. Já jsem snílek a tak nějak usuzuji, že pokud čtete tento blog, jste snílci taky, alespoň malinko v hloubi duše. Tento playlist jsem tudíž vytvořil právě pro vás/nás, snílky. 

Vždycky jsem snil hodně. A pokud říkám hodně, myslím tím víc, než ostatní považovali za normální a možná zdravé. Tím nemyslím mou rodinu, protože v tomto ohledu jsem měl vždy veliké štěstí a nikdo mě nijak neomezoval ani neusměrňoval a neříkal, že co dělám a jak se chovám je špatné. Moje šírší okolí na to mělo asi trochu jiný názor. Popravdě to ale nikdy nebyla moje svobodná volba, uzavřít se tak do sebe a žít v podstatě výhradně ve svém vnitřním světě. Ale jako dítě jsem se setkal s takovým pocitem vyloučení (a myslím, že to nebyl jen můj pocit), že snění byla jediná dostupná možnost obrany. Na základní škole se se mnou dlouhou dobu nikdo nepokoušel bavit, pokud ano, tak většinou ne aby mi řekli něco zrovna pěkného. Takže jsem většinu času trávil tím, že jsem si představoval, že třídou prolétávají šípy, že z lavic vyráží větve a kmeny stromů, že se ze všedních předmětů vylupují malinké tančící postavy a že se mnou v lavici sedí anděl jménem Sofie. Stránky diářů a úkolníčků jsem místo poznámkami zaplňoval kousky pohádkových příběhů, básní, hrdinských eposů a map neexistujících světů a portrétů elfů a víl. Možná, že jsem kvůli těmto dobrodružstvím nikdy nezažil ta skutečná. Ale mají tato dobrodružství skutečně menší význam jen proto, že se odehrávala v myšlenkách a na papíře? Zpětně si to nemyslím. Jsem rád za všechny tyto věci. Jsou důležitou částí mého života a navždy budou. Z těchto snů vznikl první příběh/kniha, který jsem kdy napsal, a spousta námětů pro obrazy, a v neposlední řadě je to součást mě a mé osobnosti, která se mohla vyvinout úplně jinak, a já, i když si to často nepřipouštím, jsem rád za to, jaký jsem. (Jenom bych kdykoliv rád odečetl ty psychické problémy, ale ty nevnímám jako součást mé osobnosti, i když ji někdy mohou hodně ovlivňovat)

To, co jsem tu začal vytvářet, mi připadá jako začátek nějakého jiného samostatného článku, a proto to tu utnu a napíšu už jen tohle: Bez snů by život nebyl zdaleka tak zajímavý, ba co víc, možná by ani neměl smysl. Sny ženou lidi dál a ve snech nachází útočiště. Proto bychom měli být na své snílkovství hrdí. To bych rád všem připomenul tímto článkem.

 
"Dreamer" - Adna

Dreamer je dost možná mou nejoblíbenější písní od Adny a jednou z mých nejmilejších písniček vůbec. Myslím, že na úvod tohoto článku by se nic nemohlo hodit víc. Je na ní něco velice kouzelného, něco, co mě nutí se k ní vracet. A má krásný surrealný videoklip.

"Dreams/I love you" - Kate Miller-Heidke

Další jasná volba pro tento playlist. Toto není má úplně nejoblíbenější verze této písně, ta se nachází na nejnovějším živém albu Kate Miller-Heidke, tu se mi však na youtube nepodařilo nalézt. Vždycky se mi líbilo, jak je jakýmsi podivně potrhlým způsobem krásná. Hned úvodní slova jako by vypadla ze snu - I had a dream, where you came and you gave me a lake.

 
"Dreamer" - Ilen Mer

Ilen Mer je naprosto neznámá ale úžasná nizozemská skupina, kterou jsem objevil před několika lety (vlastně právě díky tomu obrázku, který malovala jedna umělkyně, jejíž práce se mi vždycky moc líbily). Píseň Dreamer se mi líbila hned od začátku, hlavně díky textu a pocitu odloučení, které v něm cítím. No one speaks your language, dreamer...

  
"No Sleep for the Dreamer" - BOY

No Sleep for Dreamer je jednou z mých oblíbených písní z druhého alba BOY, "We Were Here". Vždycky mi přišla jako taková příjemná a bezstarostná písnička, kterou si kdykoliv rád poslechnu a která mi zlepší náladu. Toto je její živá verze.

 
"Life in the Vivid Dream" - Grimes

Tato písnička pochází z posledního alba kanadské hudebnice Claire Boucher vystupující pod uměleckým jménem Grimes. Skladba má zvláštní uhrančivou melodii a je velice krátká, proto je v tomto videu nahraná několikrát po sobě, to jenom abyste se nedivili. 

 
"Dreams" - Bastille & Gabrielle Aplin

Zase pro změnu jedna starší věc, hudební spolupráce skvělé kapely Bastille a skvělé zpěvačky Gabrielle Aplin. Byl jsem z ní nadšený před lety a jsem nadšený stále, vlastně to není originální píseň, ale cover verze Fleetwood Mac, nicméně je velice krásná a osobitá. Výsledek zní přesně jako nějaký temný sen. 

 
"My Dreams" - Yael Naim

My Dreams od Yael Naim z alba "She Was a Boy". Yael Naim jsem zběžně představoval v předchozím článku, proto to podruhé dělat nebudu, jen řeknu, že tato písnička je krásná a smutná zároveň a mám ji moc rád. 

 
"Little Dreams" - Ellie Goulding

Bolestná vzpomínka na doby, kdy byla Ellie Goulding jednou z nejosobitějších postav alternativní a zajímavé hudby. "Little Dreams" je vším, čím byla její stará tvorba - originální, okouzlující a jiná. Před několika lety se rozhodla úplně změnit svůj styl i vzhled a její hudba se stala tuctovou a prvoplánově zaměřenou na mainstreamové publikum. Od té doby je mi vždycky smutno, když nějakou její písničku zaslechnu. 

 
"Dream" - Imagine Dragons

Tuto píseň jsem znovuobjevil až při sestavování tohoto článku a říkal jsem si, že bych ji sem měl dát. Dream pochází z druhého alba Imagine dragons, "Smoke and Mirrors". Před lety, když se Imagine Dragons objevili, jsem z nich byl dost nadšený, ale od té doby bohužel každé další desce věnuji menší pozornost. Nicméně, tato písnička je velice pěkná, snad klidnější než většina jejich věcí, a prostoupená zvláštním smutkem. 

"Dream Fortress" - Grimes

Na závěr je tu další píseň od Grimes, snad to nevadí, ale přišlo mi, že by tu měla být. Je to vlastně jen taková instrumentální skladba, ale je velice zajímavá a tento neoficiální videoklip ji hezky doprovází ve vší magičnosti a výstřednosti, která je Grimes vlastní. 
 
 
 Nikdy nezapomeňte snít!

Žádné komentáře:

Okomentovat