úterý 31. října 2017

Halloweenský playlist

Vím, že dnes už jsem jeden článek zveřejnil, a předminulý článek byl též playlist, ale tohle si nejspíš neodpustím. Tento děsivý playlist je pro všechny, kdo chtěli nějak oslavit Halloween, ale nevyšlo to, z jakéhokoli důvodu. Uděláme si provizorní halloweenskou oslavu u počítače poslechem tohoto playlistu. Pokud máte možnost, uvařte si čaj, popadněte pytlík brambůrků a zabalte se do deky. Vybral jsem pro něj písničky s hrůzostrašnou, znepokojivou, temnou nebo hororovou náladou, a myslím, že to bude docela zábavná směsice. Z nějakého důvodu mi sem ve většině případů nešla vložit oficiální videa, takže se jedná jen o audio, ale snad to nevadí.


Pamatuji si, že když jsem byl mladší, pořádali jsme doma velkolepé halloweenské oslavy. Většinou jsem je inicioval hlavně já, vlastně nevím, proč mi to připadalo tak důležité, ale jsem rád, že to tak bylo. Nikdy jsme se nepřevlékli do kostýmů, jak byste si mohli nejspíš myslet, šlo hlavně o výzdobu a přípravu strašidelného jídla. Každý rok to bylo něco jiného. Připravovali jsme halloweenské sušenky, miniaturní pizzy v podobě mumie, čarodějnické prsty, různá prapodivná želé a ovocné punče. Několikrát jsem obmotal celý pokoj bílými nitěmi, takže to vypadalo jako pavučiny. Vyřezávali jsme dýně. za okny svítily svíčky. Zdobili jsme podzimní věnec a pak ho pověsili na dveře.
Letos by se u nás Halloween nejspíš neslavil nijak, kdybych na procházce nenašel dvě dýně zapomenuté v příkopu, jak už jsem psal v předminulém článku. Asi jsem to měl nějak zorganizovat, protože nikdo jiný to nejspíš neudělá. Jenomže jsem nevěděl, jestli o to vůbec někdo má zájem, navíc se takové věci plánují dost obtížně, když jsem většinu týdne pryč. No, alespoň jsme se dostali k tomu, že jsme jednu noc o půl jedné se sestrou vyřezali dýni, a v neděli jsem všem připravil jablka v karamelu, která se tentokrát povedla a byla dobrá. Nakonec jsme na chvíli zapálili i ty svíčky na okně. Ale na mé další plány se nedostalo, bohužel jsem se s nikým (a ani sám) nepodíval na maraton seriálu "Over The Garden Wall" a ani nepřipravil punč nebo čaj se skořicí. Dnes jsem sám na bytě v Ostravě, všechny dnešní předměty odpadly a já tu píšu tento článek. Šťastný Halloween všem. Následující písně poslouchejte pouze na vlastní nebezpečí!


Bound my hands to the stake/ and set fire to the ground below

Halloweenský playlist uvedu písní Ipswich od Georgi Kay, téměř neznámé zpěvačky na kterou jsem narazil někdy před třemi lety čirou náhodou. Píseň je o čarodějnici, která říká svým věznitelům, že ji můžou utopit i upálit, ale ona je bude jako duch strašit a pronásledovat až do konce času. Správně tématický start, nemyslíte?

 
I need you to help me through/I can't lay these ghosts to rest

Spíš než o skutečných přízracích je tato píseň od zpěvačky Laury Welsh o přízracích minulosti a o boji se smutkem a temnými myšlenkami a pocity, přesto si myslím, že se sem hodí.


   
Seven devils all around you/seven devils in my house

U Florence & the Machine jsem se rozhodoval nad dvěmi písněmi, Howl (u které by se dalo říct, že je o vlkodlakovi) a právě Seven Devils, která nakonec zvítězila, protože má podle mě ještě děsivejší atmosféru. A když kolem sebe máte sedm ďáblů, a sedm ďáblů máte i ve svém domě, končí všechna legrace. 

 
Oh Sarah, I didn't mean to let you down/But you left me on my own, Sarah

Sarah od australské zpěvačky Kate Miller-Heidke je jednou z mých úplně nejoblíbenějších písní, a zároveň mi vždycky dokázala nahnat husí kůži svou znepokojivou krásou. Pomáhal tomu i fakt, že je inspirovaná skutečnou událostí, při které z hudebního festivalu zmizela mladá dívka. Objevila se až za několik dní a nedokázala si vzpomenout ani vysvětlit, co se jí stalo.

 
Baby I need a friend/but I'm a vampire smile, you'll meet a sticky end

Už jsme tu měli duchy, ďábly i čarodějnice, ale nyní přišel čas pro upíry. Písnička Vampire Smile od Kyly La Grange je skvělá a má i správně atmosférický videoklip, který se mi sem bohužel nepodařilo vložit, nicméně pokud budete chtít, najdete ho na Youtube (tady). Píseň má úžasně obrazotvorný text který podle mě taky stojí za pozornost.

 
Oh my god I think I saw a ghost/he follow me everywhere I go

V tomto případě je však duch zcela reálný a nejedná se o žádnou metaforu. Dokonce známe i přesný druh onoho ducha, je to poltergeist, přízrak, který v lidských obydlích rád pohybuje nábytkem a děsí tak členy domácnosti. "Poltergeist" od zpěvačky Banks má temnou náladu, text, hudbu i melodii.

 
Pressure on my lips, I'd die for just one kiss…/Wake, I can't resist, could I be dreaming this?

Když si mám představit děsivou píseň, vybaví se mi právě Heart Heart Head od Meg Myers. Rovným dílem za to může hlasový projev zpěvačky v druhé polovině a ke konci skladby, a také skutečně znepokojivý videoklip (na který se můžete podívat zde) jenž píseň dokonale doplňuje.

But you get scared when we're alone/like I might suck your blood

Skončíme v skutečně velkém stylu. Píseň Sticks & Stones od sesterského dua The Pierces je děsivá hlavně kvůli videoklipu, (tady) který má snad vše - vraždu, únos, pohřbení zaživa, upírky, přízraky, temný les a kukuřičné pole - prostě je to takový malý hororový příběh. 

Doufám, že jste si Halloweenský playlist poslechli a užili a přeji vám skvělý a strašidelný Halloween (a Dušičky).

Žádné komentáře:

Okomentovat